ارزیابی توانایی صادراتی
آیا شرکت شما محصولات تولیدی یا خدماتی دارد که هم اکنون در بازارهای داخلی به خوبی به فروش می رسد؟
آیا مدیریت شرکت شما متعهد به توسعه بازارهای صادراتی است و همچنین تمایل و توانایی اختصاص پرسنل، زمان و منابع به این فرایند را دارد؟
آیا شرکت شما در حال تهیه برنامه ریزی کسب و کار صادرات براساس اهداف و استراتژی های تعریف شده است؟
آیا شرکت شما ظرفیت تولید کافی را دارد طوری که بتواند به بازار صادرات متعهد شود؟ آیا برای هر توسعه تامین مالی ضروری است؟ آیا شرکت شما میتواند افزایش تقاضا را برآورد کند؟
ممکن است برای تولید جهت کشورهای خاصی که اغلب دارای استانداردها و مقررات تولید خود هستند که قصد دارید محصول خود را درآنها به فروش میرسانید، به فضا و تجهیزات بیشتری نیاز شود. ممکن است برای هر گونه هزینههای اصلاح محصول به تامین مالی برای صادرات نیاز باشد. آمادهسازی محصول برای صادرات را ببینید.
آیا شرکت شما منابع مالی برای حمایت فعالانه از افزایش فروش محصول در بازارهای خارجی مورد هدف را دارد؟
مانع بزرگ برای بسیاری از شرکتها ، توسعه بازار است ؛ چرا که فعالیتهایی مانند سفرهای بین المللی ، مأموریت های تجاری ، شرکتدر نمایشگاه تجاری ، تحقیقات بازار و آموزش های تجاری مستلزم تامین مالی است. با این حال برنامههای تامین مالی برای صادرات سازمان توسعه تجارت میتواند کمک کننده باشد.
آیا شما حفاظت مالکیت فکری Intellectual properties بین المللی و خارجی برای محصول خود را دارید؟
کسب و کار های ایرانی باید بدانند که حفاظت مالکیت فکری شما در داخل کشور امنیت شما را در سطح بینالمللی گسترش نمیدهد،بنابراین شرکتها قبل از صادرات ابتدا باید تحقیق کنند.
آیا شرکت شما توانایی اصلاح مواد و بسته بندی محصول در مواجه با مقررات واردات تجارت خارجی ، اولویتهای فرهنگی و رقابت با دوام را دارد؟
انتخاب و آمادهسازی محصول برای صادرات مستلزم دانش محصول و ویژگیهای منحصربهفرد هر یک از بازارهای هدف است. با این حال قبل از اینکه فروش رخ دهد، ممکن است محصول ها جهت برآوردن رضایت سلیقههای خریدار یا در مواجه با مقررات واردات تجارت خارجی در کشورهای خارجی نیاز به اصلاحاتی داشته باشد.
آیا شرکت شما دانش مناسب برای انتقال محصول خود به خارج از کشور را دارد؟ از جمله شناسایی و انتخاب عاملان ترابری بینالمللی و هزینههای حمل و نقل برای اطمینان از ترخیص کالا در خارج از کشور هنگام حمل محصول در خارج از کشور، از بستهبندی، برچسبگذاری، اسناد و شرایط بیمه نامه مطلع شوید. همچنین با روشهای حمل و نقل ، قوانین و مقررات واردات کشورهای خارجی و مقررات صادرات ایران آشنا شوید. مبانی حمل و نقل و اسناد تجاری را ببینید.
آیا شرکت شما دانش و تجارب روشهای پرداخت صادراتی مانند اعتبارنامه اسنادی قابل مذاکره negotiating letter of credit را دارد؟
صادرکنندگان با تجربه آگاهی زیادی درباره مکانیسمهای پرداخت صادرات اعتبارات اسنادی دارند، اعتبار را با احتیاط افزایش میدهند و حسابهای قدیمیتر را نظارت میکنند.
آیا شرکت شما از کنترلهای و الزامات مطابقت صادراتی ایران و پیروی از آن قوانین دانش و درک صحیحی دارد؟
بررسی کنید که آیا محصول شما مستلزم مجوز صادراتی است یا خیر، به ویژه اگر محصول شما دارای استفاده نظامی یا کاربری دوگانه نظامی غیرنظامی باشد. چندین سازمان دولتی وجود دارد که الزامات مجوز برای دستههای متمایز محصولات را نظارت میکنند.