اصول مذاکره

مذاکره‌کنندگان بی‌تجربه و حتی بسیاری از مذاکره‌کنندگان با تجربه، تصور میکنند در یک مذاکره باید بین دو راهبرد اصلی انتخاب کنند: مذاکره به شیوه‌ای سخت، سخت‌گیرانه، یا به شیوه‌ای دوستانه و سازگار. در واقع، راه سوم و بهتری برای مذاکره وجود دارد – راهی که به سختی یا سازگاری متکی نیست، اما احتمال دستیابی به اهداف مذاکره شما را افزایش می‌دهد. راجر فیشر، ویلیام اوری و بروس پاتون از پروژه مذاکره هاروارد، مذاکره توافق بدون تسلیم شدن (پنگوئن، ویرایش دوم، 1991)، مذاکره اصولی یا مذاکره بر اساس شایستگی را آموزش  می دهند.

4 عنصر مذاکره اصولی

فیشر، اوری و پاتون در کتاب «به بله» چهار عنصر اصلی مذاکره اصولی را توصیف می کنند. با یادگیری این عناصر می توانید مهارت های مذاکره خود را به میزان قابل توجهی ارتقا دهید.

ارزش ها و اصول خود را فراموش نکنید

طرفین درگیر در مذاکرات اصولی باید به خاطر داشته باشند که هدف آنها رسیدن به توافق نیست، در عوض، هدف دستیابی به توافقی است که وضعیت شما را بهتر از قبل کند و به هدف نهایی خود نزدیک تر شوید، مذاکره کنندگان باید ارزشها و اصول خود را ارزیابی کنند و برای بهبود آن هم قبل از جلسه و هم در طول انجام معامله تلاش کنند.

هرچه ارزشها و اصول شما قوی‌تر باشد، می‌توانید در مذاکره فعلی خود درخواست بیشتری داشته باشید. برای مثال، یک شکارچی خانه ممکن است برای دو یا چند خانه به طور همزمان مذاکره کند در حالی که یک برنامه پشتیبان برای ترتیبات زندگی می‌سازد. اگر شما و طرف مذاکره کننده تان به طور کامل علایق و گزینه های خود را بررسی کرده اید، هیچ مساله ای ندارد که از معامله ای که مطابق با منافع شما نیست کنار بروید و در واقع، این کار، کار بسیار درستی است.

تکنیک هایی برای بهبود توانایی مذاکره

برای بهبود توانایی فردی، عملکرد آن شخص را – قبل، در حین و بعد از چندین مذاکره کلیدی – نظارت کنید

بسیاری از سازمان‌ها مدیران اجرایی خود را تحت بررسی دقیق عملکرد قرار می‌دهند، با این حال تعداد کمی از شرکت‌ها اثربخشی مذاکره را به‌عنوان یکی از شایستگی‌های اصلی مورد بررسی قرار می‌دهند. در عوض، مذاکره معمولاً تحت دسته‌هایی مانند «هوش عاطفی» یا «متقاعدسازی» قرار می‌گیرد، در حالی که توانایی مذاکره را می‌توان از طریق تکنیک‌های مذاکره و آموزش مذاکره، که بخشی منظم از برنامه‌های آموزشی کارکنان نیستند، بهبود بخشید.

اندازه گیری توانایی مذاکره

پرسش‌های مرتبط با مذاکره‌کننده که در اکثر «ارزیابی‌های 36 درجه» مطرح می‌شوند، مهارت‌ها و توانایی‌های مناسبی مانند آمادگی را اندازه نمی‌گیرند. زمانی که ارزیابی‌کنندگان مذاکرات را ارزیابی می‌کنند، معمولاً فقط به حساب‌های پست تکیه می‌کنند و جزئیات تجربه چانه‌زنی را نادیده می‌گیرند.

نظارت بر پیشرفت مذاکره کننده و بهبود مهارت های مذاکره

برای ردیابی دقیق پیشرفت‌ها در قابلیت‌های مذاکره یک مدیر، شخصی باید نحوه انجام آن شخص را – قبل، در حین و بعد از چندین مذاکره کلیدی – نظارت کند. قبل از شروع مذاکره، بررسی میزان آمادگی یک مدیر اجرایی مفید است. آیا او زمان کافی را صرف فکر کردن نه تنها به منافع خود، بلکه به منافع طرف مقابل کرده؟ آیا او وظایف سازمانی خود، از جمله اختیارات خود را برای انجام تعهدات، روشن کرد؟ آیا او گزینه هایی را برای سود متقابل شناسایی کرد تا در لحظه مناسب روی میز بگذارد؟

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا